Cost Control Nedir? (Maliyet kontrolü nedir?)

Çoğu restoranın mali durumlarını yönetememesinin ve zarara uğramasının ana nedeni, restoran maliyetlerini kontrol altında tutamamalarıdır. Maliyetleri kontrol altında tutamamak, büyük kayıplara ve sonunda işletmesinin kapanmasına neden olabilir. Restoran Maliyet Kontrolü, giderlerinizin alanını belirlemenize ve giderleriniz ile finansmanınız arasında sağlıklı bir oran tutmak için düzeltici ve önleyici tedbirler almanıza olanak sağladığı için önemlidir.

Yemek maliyeti, bir restoran işletmesi için en büyük işletme giderlerinden biridir. Kolay bozulan malzemeler ve dalgalı satışlar nedeniyle restoranlarda yemek maliyetlerini kontrol etmek son derece zor olabilir.

Yiyecek maliyetleriniz ve envanteriniz büyük bütçeli kalemlerdir. Siparişi yanlış değerlendirdiğinizde veya yiyecek maliyetini aştığınızda, doğrudan kâr hanenizi etkiler. Neyse ki, restoran işletme operasyonlarınıza uygulayabileceğiniz yemek maliyetlerini kontrol etmek için birçok strateji var.

Restoran maliyetlerini yönetmek neden bu kadar zor?
Maliyetleri kontrol etmek ve restoranınızın marjlarını korumak günümüz şartlarında çok zorlaştı. Emek kıtlığı, Tedarik zinciri sorunları, Artan maliyetler ve genel enflasyon gib birçok dış faktör restoran maliyetlerini büyük ölçüde etkiliyor:

Devam eden bu zorluklar, restoranların maliyetlerini kontrol etmelerini her zamankinden daha önemli hale getiriyor ve uygun sistemler olmadan bunu yapmak giderek daha da zorlaşıyor.

Maliyet Yönetiminde Değişkenler

Aşağıdakiler de dahil olmak üzere gıda maliyet yönetimi için dikkate alınması gereken çok sayıda değişken vardır:

  • Porsiyon kontrolü
  • Atık veya hırsızlık
  • Satış desenleri
  • Envanterin başlangıcı ve bitişi
  • Mutfak organizasyonu
  • Çalışan eğitimi
  • Menü fiyatlandırması
  • Standartlaştırılmış tarifler ve prosedürler
  • Satış
  • Hizmet
  • İşçilik maliyetleri
  • Sermaye yatırımlarından (ekipman vb.)
  • Pazarlama
  • Bakım
  • Gıda maliyetleri

Restoranların %80’i ilk beş yıl içinde, %60’ı ise ilk faaliyet yılında kapanıyor. Gıda endüstrisi profesyonelleri, başarılı bir restoran işletmesini sürdürmek için önemli maliyetleri uzun vadede kontrol etmelidir.

Maliyet Kontrolü İşletmenize nasıl yardımcı olur?

Restoranınızın maliyet kontrolünü anlamak, restoranınızın karlılığını en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olacaktır. Harcamalarınızı tanıyabilecek ve dikkat edilmesi gereken alanları belirleyebileceksiniz; bu, size yalnızca paradan değil, aynı zamanda diğer restoran görevlerine ayrılabilecek zamandan da tasarruf sağlayacaktır.

Restoranlar maliyetlerin kontrolünü ele geçirmek için neleri farklı yapabilir?

Restoranların sürekli olarak içerik maliyeti güncellemelerini yakalaması çok önemlidir. Maliyet kontrolü işlem doğrudan envanter veya reçete yazılımı yapılmalıdır.

Restoran maliyet kontrolü neden bu kadar kritik?

Restoran maliyetlerinizi (gıda, kuru mallar, işçilik ve daha fazlası) kontrol etmek, operasyonunuz genelinde karlılığı izlemek ve en üst düzeye çıkarmak için çok önemlidir. Hassas maliyet kontrolü, gelecekteki karları tahmin etmenize, hedefler belirlemenize ve büyüme için plan yapmanıza olanak tanır.

Restoran Maliyet Kontrolünü Kullanmanın Etkin Yolları

  1. Restoran Yemek Maliyet Kontrolünü Sağlamak İçin Envanter İzleme ve Yönetme

Restoran fiyat kontrolünün ilk adımı, envanterinizi takip etmek ve kontrol etmektir . Günlük Stok Girişi ve Çıkışı ile gün boyunca gerçekleşen tüketimin takip edilmesi esastır. İdeal Stok ile gerçek fiziksel stok arasındaki Varyansı izlemek, restoranınızda çok fazla israf olup olmadığını belirlemenize yardımcı olacaktır. %3-5 arası bir Sapma standarttır; ancak, yukarıdaki herhangi bir şey, restoranınızda çok fazla israf ve hatta suistimallerin meydana gelebileceğini ima eder.

Nova Arka Ofis Programları, restoranınızın stok tüketim modellerine dayalı olarak tam stok gereksinimlerinizi tahmin etmenize de yardımcı olur. Ürünleri belirli bir periyodik sipariş düzenine ulaştıktan sonra sipariş edersiniz ve fazla sipariş verme veya eksik sipariş verme riskini ortadan kaldırırsınız. Bu şekilde, fazla siparişten kaynaklanan gereksiz israfı azaltabilirsiniz.

  1. Getiri Yönetimi ile Stok İhtiyaç Analizi

Restoran Maliyet Kontrolünü uygulayabilir ve böylece gözden kaçan küçük kritik bir ayrıntıya dikkat ederek Yemek Maliyetlerinizi önemli ölçüde azaltabilirsiniz.

Verim yönetimi, size belirli bir gıda maddesini hazırlamak için ne kadar hammadde kullanılacağına dair fikir verdiği için gıda maliyet kontrolünün ayrılmaz bir parçasıdır. Hammaddeler, ürünlerin verimi göz önünde bulundurularak sipariş edilmeli ve satın alınmalıdır.

Örneğin, restoranınıza teslim edilen çiğ et miktarı ile bir tabakta tüketilebilecek çiğ et miktarı farklıdır. Sipariş verirken, belirli bir siparişin hammadde teslimatının kaç porsiyon olacağını göz önünde bulundurmalısınız.

  1. Porsiyon Kontrolü ile İsrafın Kontrolü

Aşırı üretim ve büyük porsiyonlar, artan gıda maliyetlerine yol açan israfın işaretleridir. Fiyatı kontrol etmek için porsiyonları ölçecek araçlara ve porsiyonun boyutunu kontrol etmek için titiz süreçlere sahip olmalısınız. Yiyeceklerin doğru şekilde porsiyonlanması da önemlidir, çünkü yiyeceklerin aşırı miktarda servis edilmesi daha yüksek yiyecek fiyatlarına ve israfa neden olabilir.

Müşteri Tarafından İade Edilen Gıda, Mutfakta Yanmış Yemek, Mutfağa veya Yere Dökülen Yiyecekler, Atılan Ekstra Porsiyonlar gibi parametreleri ölçmeye başladığınızda, sonuçlara göre düzeltici önlemler alabilirsiniz.

Örneğin, müşteriler tarafından yiyecek iade ediliyorsa, ya ürünün lezzetini ve kalitesini iyileştirmeniz ya da servis edilen porsiyon boyutunu küçültmeye başlamanız gerekir. Mutfakta yemek düzenli olarak yanıyorsa, aşçılarınızı daha iyi eğitmeniz veya muhtemelen daha iyi mutfak ekipmanı satın almayı düşünmeniz gerekir.

  1. Çalışan Devir Hızını Azaltarak İşgücü Maliyetlerini Kontrol Etme

İş gücü ve restoran maliyet kontrolü için harcadığınız bütçeyi azaltmak için başka bir ipucu da çalışan devir hızınızı düşürmektir.

Bir restoran personeli işe almak, onları işe almak için görüşmeler yapmaktan başlayarak ve uygun şekilde eğiterek çok fazla kaynağa ihtiyaç duyar. Ancak bir durumda, bir çalışan restoranınızdan yalnızca ilk haftalarda ayrılırsa, kişiyi işe almak için harcadığınız tüm kaynaklar boşa gider.

Bu nedenle, restoranınıza yeni çalışanları işe alırken, öncelikli odak noktanız kaliteli işe alma ve daha uzun süre kalmaları için uygun koşulların sağlanması olmalıdır. İşe almak için zaman ayırın ve adayları işe alırken profillerini yeterince değerlendirin.

Ayrıca, restoranınızda çalışmaya devam etmeleri için motive olabilmeleri gereklidir. İyi bir ödeme yapısı sağladığınızdan, restoran personelinize takdir ve ödüller verdiğinizden emin olun. Bu, işçilik maliyetlerinizi düşürmenize yardımcı olur.

  1. Manuel İşlemleri Otomatikleştirme

Siparişlerin kabulü, verilmesi ve faturalandırma her zaman fazla emek harcanan bir iş olarak görülmüştür. Manuel yapıldığında manuel hatalara yer bırakır ve ayrıca zaman alır.

Online siparişten, self servise kadar tüm sipariş ve faturalandırma prosedürünü otomatikleştiren akıllı bir restoran yönetim sistemi , bu görevleri gerçekleştirmek için gereken insan kaynağı ihtiyacını azaltır.

İşletmenizde birbiriyle entegre sistemler kullanarak el emeğine olan bağımlılığınızı da büyük ölçüde azaltacak ve bu da işçilik giderinizi azaltacaktır. Sipariş POS’a girer girmez gerçek zamanlı olarak mutfak ekranına anında yansır. Buna ek olarak, müşteri siparişini verdikten sonra değiştirirse, tüm değişiklikler gerçek zamanlı olarak KDS’ye de yansıyacaktır. Tüm bunlar, sunucunun Mutfak Sipariş Bileti KOT’u teslim etmek için masadan mutfağa gidip gelmesi ihtiyacını ortadan kaldıracaktır.

  1. Verimliliği Artırmak İçin Personel Performansınızın Değerlendirilmesi

Restoran personelinizin performansını izlemek ve ölçmek, iyi yaptıkları alanları ve iyileştirebilecekleri alanları belirlemek için çok önemlidir.

Personel Yönetimi özelliği ile donatılmış bir restoran yönetim sistemi, personel performansınızı izlemenize yardımcı olur ve verimliliği artırmak için onları daha iyi eğitmek için size verileri sağlar. Bu da gelirinizi artıracak ve maliyetleri doğru çıkaracaktır.

Personelinizin genel verimliliği artacak ve bu, işçilik maliyetlerinizi azaltmanıza yardımcı olacaktır.

  1. Dahili Hırsızlıkların ve Hırsızlığın Kontrolü

Restoranların çok para kaybettiği önemli alanlardan biri de hırsızlık ve kayıplardır. Otomasyon ve raporlama eksikliği genellikle artan maliyetlere yol açar. Restoranlarda dahili hırsızlıkların birden çok yolu vardır ve restoran sahipleri hırsızlıkların meydana geldiği noktayı belirleyemezler. Örneğin, dürüst olmayan personel, belirli bir günde gerçekleşen satışların sayısını değiştirebilir ve faturalanan tutarı kendileri için cebe indirebilir veya belirli envanter öğelerini kendilerine saklayabilir. Bunu kontrol etmenin bir yolu, her aktivite için roller ve izinler atamak ve günlük raporların katı bir görünümünü korumaktır.

Sağlam bir restoran yönetim yazılımı, restoranınızın hırsızlık ve hırsızlık olasılıklarına karşı mücadele etmesine yardımcı olur.

  1. Restoran Maliyetlerini Takip Etmek İçin Günlük ve Haftalık Raporlama

Uymanız gereken bir diğer önemli ipucu, genel restoran işletmenizi düzenli olarak takip etmektir. Bu durumda gerçek zamanlı raporlama son derece kullanışlı oluyor. Rakamları takip ederek ve düzenli raporlama yaparak, işletmeniz üzerinde hava geçirmez bir kontrole sahip olabilir ve gelir sızıntısı alanlarını belirleyebilir ve eş zamanlı olarak satış-satın alma raporlarını takip edebilirsiniz.

Bununla birlikte, size ayrı menü öğelerinin satış performansının ayrıntılarını veren aylık satış raporunun izlenmesine de ihtiyaç vardır. İsrafı azaltmak için ideal olarak düşük satan, yüksek gıda maliyeti menü öğelerini sık sık ayıklayın.

Çözüm

Restoranlarda yemek maliyetlerini kontrol etmek, restoran işletmenizin sağlığı için çok önemlidir. Bir restoran sahibinin dikkate alması gereken birçok yöntem olmasına rağmen, yukarıdaki sekiz yöntem, yemek maliyetlerini kontrol etmeye ve restoran işletme operasyonlarınızı iyileştirmeye başlamanıza yardımcı olacaktır.

Yemek maliyetlerinizi kolayca takip edebilmek ve kârlılığınızda iyileştirmeler yapabilmek istiyorsanız, sizi Nova Restoran ERP Sistemimiz ile tanıştıralım.

Nova Restoran ERP; Stoklarınızı Kusursuz Yönetin!

Omni A.Ş.’nin yeni nesil Restoran ERP sistemi ile rakiplerinizin bir adım önünde olun!

Restoran, fast-food, kahve zincirleri, oteller, gece kulüpleri, kantinler… Her türlü yiyecek içecek sektöründen işletmede Nova Restoran ERP ile stoklarınızın kontrolü elinizin altında!

Peki, Nova ile neler vaat ediyoruz?

  • Stoklarınızı ve maliyetlerinizi jenerik muhasebe sistemleri ile değil, sektöre uygun yazılımlarımız ile kontrol altında tutun.
  • İşletmeniz için bir ERP sisteminden bekleyebileceğiniz her türlü kurumsal kaynak planlamasını yönetin.
  • Bütünleşik yönetim sistemi sayesinde işletmenizde mal ve hizmet üretimi için gereken işgücü, makine, malzeme gibi kaynakların sabit giderlerini maliyete yansıtıp, gerçek kar zarar durumunuzu görün.
  • İster müstakil ister zincir olsun, her büyüklükteki işletmenizde rahatça kullanın.
  • Tek bir noktadan merkez ve şubelerinizin maliyetini eksiksiz kontrol edin.
  • Mükerrer girişleri önleyerek, anlık bilgi akışı sağlayın
  • Satınalma yönteminde efektif süreçleri verimli işletin.
  • Franchiselarınızda kullanarak hatasız stok ve ciro kontrolu yapın.
  • Vectron cihazlarınız ile entegre olarak anlık ve güncel raporlar alın.
  • İşletmelere veri yönetimi imkanı veren web tabanlı raporlama sistemi sayesinde zamandan ve mekandan bağımız olarak internet bağlantısı olan her yerden raporlarınızı alın.
  • Web tabanlı yapısı sayesinde ek bir ücret ödemeden sınırsız kullanıcı oluşturup, bu kullanıcıların yetki seviyelerini detaylı bir şekilde kontrol edin.
  • Geniş rapor seçenekleri ile satınalma yöntemizi geliştirin.
  • E dönüşüm süreçlerini Nova ile yönetin.
  • Uzman destek ekibi ile 7/24 hizmet alın.

İşletmenizin maliyet kontrolünü profesyonel, verimli ve etkin bir şekilde sürdürebilmek için Nova kullanmayı tercih edin, rahat edin.

İşletmeleriniz için ihtiyaçlarınıza çözümler sunan Omni A.Ş., çeyrek asrı aşan tecrübesi ile hep yanınızda.

Siz de işletmeniz için pratik ve etkin çözümler arıyorsanız ve mutlu yüzlerce Nova kullanıcısı arasına katılmak isterseniz bizimle iletişime geçerek Arka Ofis Programlarımız hakkında daha detaylı bilgi alınız.

Çerez Politikası
Bu internet sitesinde, kullanıcı deneyimini geliştirmek ve internet sitesinin verimli çalışmasını sağlamak amacıyla internet sitemizde Cookie (çerez) kullanmaktayız. Sitemizde gezinmeye devam ettiğiniz sürece Çerez Politikasını kabul ettiğinizi varsayacağız.